W 2011 roku spółka Przewozy Regionalne kupiła od PKP Intercity pięć lokomotyw serii EU07. Każda z nich kosztowała 960 tys zł. Niestety maszyny nadal stoją odstawione w Toruniu.
Sprawę lokomotyw, które Przewozy Regionalne kupiły od PKP Intercity
opisywaliśmy półtora roku temu. Przypomnijmy: We wrześniu 2011 roku Przewozy Regionalne wygrały przetarg na zakup lokomotyw z PKP Intercity. Za elektrowozy EU07-160, EU07-207, EP07-154, EU07-064, EU07-071, EU07-155 przewoźnik zapłacił po 960 000 złotych. Ówczesna prezes przewoźnika Małgorzata Kuczewska-Łaska tłumaczyła w „Rynku Kolejowym”, że powodem była chęć rezygnacji z wynajmu lokomotyw z PKP Cargo do obsługi połączeń Interregio. PR wynajmowały wówczas od Cargo aż 32 lokomotywy.
W styczniu 2016 roku, kiedy ostatnio pisaliśmy o kupionym za sześć milionów złotych sprzęcie, Przewozy Regionalne analizowały, co zrobić z nimi dalej. Miłośnicy kolei ze strony
Ilostan Pojazdów Trakcyjnych przypomnieli ostatnio, że lokomotywy dalej stoją odstawione na terenie PRST Toruń Kluczyki jako oczekujące na naprawę główną. Na ich prośbę sprawdziliśmy, jakie obecnie plany wobec lokomotyw mają PR.
– Przedmiotowe lokomotywy znajdowały się w stanie gorszym niż pierwotnie założono przy składaniu ofert ich zakupu - mówi Dominik Lebda z Przewozów Regionalnych. Jak przypomina, miały być przeznaczone do realizacji połączeń Interregio. – Z racji założeń realizowanego przez spółkę Planu Restrukturyzacji, zrezygnowano z tej oferty, a zatem modernizacja elektrowozów stała się bezcelowa – wskazuje. – Niemniej poszukujemy rozwiązań prawnych i finansowych, które pozwolą przysporzyć spółce korzyści, z tytułu posiadania tych aktywów – zapewnia przedstawiciel przewoźnika. Jak zaznaczają miłośnicy kolei, w przypadku sprzedaży lokomotyw spółka odzyskałaby część środków z inwestycji, a lokomotywy po naprawie P5 mogłoby wrócić do prowadzenia pociągów.
Podczas tegorocznych targów Trako 2017 Przewozy Regionalne
zaprezentowały swoją najnowszą strategię taborową. Przewiduje ona przede wszystkim zakup 238 nowych pojazdów oraz dalszą modernizację taboru. Strategia spółki zakłada m. in.
pozyskanie dziewięciu lokomotyw spalinowych i 11 elektrycznych.